Selasa, 28 November 2017

Ucapan dan makanan

Teks : Asyikin Aziz

Semalam ada yang bagi video ceramah Dato Dr. Mohd Fadilah Kamsah ke whatsapp Ai. Video pedek ini dibuat untuk menjawab soalan dari ramai pengikut dan peminat beliau. Berkaitan perkataan yang diucapkan oelh ibu bapa, datuk, nenek, terhadap anak-anak kecil. Ini kerana kerenah anak-anak kecil memang menguji kesabaran. Macam Ai sendiri, punyai hero yang lasak dan aktif. Memang antara hero yang dikenali di perumahan Ai tinggal kerana tingkahnya.

Dalam video berkenaan DMFK menyatakan antaranya adalah ucapan adalah doa. Apa sahaja yang disebut oleh ibu ayah datuk nenek pada anak kecil adalah doa. Seeloknya sebutlah perkataan yang baik-baik walaupun tingkah anak menyakitkan. Biasa kita dengan orang sebut, 'anak bertuah' bila anak bertidak di luar jangka. Sentiasa sebut yang positif walaupun hakikatnya menyakitkan.

Beliau juga menyatakan, semasa makan juga jangan ada perkataan negatif. Ini kerana makanan (terutama air) boleh berubah sifat apabila disebut perkataan positif. Lagipun, masa makan (berbuka puasa) adalah antara masa mudah diperkenankan doa oleh yang Esa. Sentiasalah sebut perkataan positif ketika makan walaupun hati tengah sedih dan kecewa. Molekul air yang disebut dengan perkataan baik-baik (doa) berubah menjadi molekul yang sangat cantik.

Ada yang ada sesuatu dari entri Ai kali ini? Moga bermanfaat.

Salam sayang,
Akan sentiasa berkongsi.

Ahad, 26 November 2017

Belajar Tanpa Henti

Teks : Asyikin Aziz

Hari bermalas-malas ni, Ai menggodek-godek blog ni. Ingin menambah bahan baru untuk mencantikkannya. Maklumlah, Ai ni pelajar tua. Banyak perkara hadam perlahan-lahan. Tapi Ai tetap seronok. Belajar tanpa henti. Jangan bosan tau baca bebelan Ai ni. Ai belum lagi masukkan logo ABDR, logo Soho. Slowly nak masukkan. Tapi ni hero menjerit-jerit minta perhatian. Dengki tengok Ai khusyuk melayan cinta baru nih.

Hero kesayangan Ai.

Setiap hari dengan mereka ni, banyak perkara yang Ai pelajari. Menguji kesabaran juga dengan 2 hero lasak sedang membesar ni. Tapi belajar percuma ni menginsafkan. walaupun kekadang buat pitching suara Ai boleh meruntuhkan dinding rumah umpamanya. Hahah.

Antara yang Ai belajar dengan mereka, jangan berjanji jika tak dapat tunaikan. Biasanya apa-apa, Ai cakap siap-siap, nanti ye. Bukan sekarang. Nak apa-apa, nanti Bonda Baba free, baru Adam dan Adik dapat. Selalunya keluar makan KFC. 

Masa Ai ada kelas mengajar tuisyen, Ai pesan jangan kacau abang kakak belajar. Kalau kacau juga dapat upah. Ya, memang Ai bagi upah jika mereka ingkar. Alhamdulillah setakat ni, mereka ingat pesan tu. Maksudnya, apa yang kita cakap tu kena tunai. Jangan sekadar cakap sahaja. 

Nanti Ai sambung lagi ye. Hero dah minta peluk dodoikan.

Salam Sayang,
Akan terus belajar tanpa henti.

Bermalasan Kala Hujan

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 26/11/2017

Hari rehat sedunia. Bermalas-malas di rumah. Amboi... Macam hari lain pergi kerja jauh dari rumah. Tak sedar diri betul.



Hujan sepanjang hari. Makanya, hero pun terperap dalam rumah. Ai apatah lagi. Berguling golek jelah dalam rumah. Hero pulak melompat atas katil. Nasib encik ketua rumah kat bilik lain. Kalau tidak, dengar la dia membebel. Tapi selalunya dia lagi menyakat hero menambah riuh rumah. Tu penyebab ada yang dengki dengan keluarga kecil Ai dulu.

Hujan-hujan rasa lapar kan? Hero sulung minta cekodok. Ubat melasak dalam rumah, dan belajar dengan eBook. Ai tak ada idea nak buat cekodok yang banyak bahan. Sekadar cucur kembung manis je. Menjadilah. Kata encik ketua rumah, 'mulut tak nak berenti kunyah'. Hahahaha sedap tak sedap, jadi sedap musim hujan yang asyik lapar ni.

Sabtu, 25 November 2017

Tadika : Belajar dan Bermain Seiring

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 25/11/2017

Kelas intensif hari ini dibatalkan. Macam tahu je garak hati Ai bila ibu pelajar batalkan kelas hari ini. Ai memang berhajat nak bawa hero kesayangan ke Tadika Mama Bestari berhampiran rumah. Tadika ni ada buat majlis sukaneka dan konvo. Saja nak bawa hero yang sangat-sangat teruja nak bersekolah tu. Malangnya Ai tak dapat pulak nak snap barang sekeping dua gambar untuk diselitkan di sini.

Seronok hero tengok dari aktiviti sukaneka, pemberian hadiah, konvo sehinggalah ke jamuan ringan dan majlis hari jadi pelajar. Masa rehat selepas sukaneka, Ai ajak balik ke rumah dahulu. Iyalah, majlis ditangguhkan ke pukul 2.30 petang pula. Tapi hero seolah-olah tak nak balik. Dah balik ke rumah langsung tak nak tidur siang. Takut tak dapat ke tadika. Masya Allah. Sangat teruja dia. Terus cari buku dan pen untuk menulis. Ya, Ai ajar secara santai-santai sahaja. Tidak mahu memaksa. Walaupun sekarang ramai yang bagitahu anak usia 3 tahun sudah boleh membaca. Oh, Ai tidak ingin sesekali membebankan hero kesayangan ini. Usia sekarang biarlah dia belajar dengan seronok.

Bagi Ai sama macam yang Ai pernah kongsikan mengenai tadika pilihan (Maaf Ai belum tahu nak link ke entri itu, nanti Ai cuba ye.) Ai pernah ikut kakak Ai yang mengajar tadika. Memang ada silibus untuk diikuti. tapi pelajar belajar dengan santai. Masa belajar pun selang seli dengan aktiviti menulis, melukis, mewarna. Tidaklah asyik mengadap buku, menghafal semata-mata.

Semasa cikgu umumkan kejayaan anak-anak tadika, Ai turut gembira. Penilaian dibuat sejak awal tahun. Bukan berdasarkan peperiksaan semata-mata. Ya, ini yang sepatutnya.

Oklah, Panjang sangat bebel hari ini. Ai nak jenguk muka buku sekejap. Mungkin ada yang nak buku Fuiyoo dan eook-ku. Mana tahu, kan?

Sumber Inspirasi

Teks  dan Foto : Asyikin Aziz

Ini antara salah seorang insan yang memberi inspirasi dalam hidup ini. Buku-buku tulisan beliau banyak menyedarkan Ai betapa banyaknya khilaf diri ini. Siapakah beliau? Ni hah, lelaki dalam gambar ini.





Salam Sayang,
Mencari inpirasi untuk mengispirasikan.


Jumaat, 24 November 2017

Bila Dia Buat Hal

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 23/11/2017

Rata-rata orang sekarang pengguna telefon bimbit atau tablet untuk memudahkan urusan harian. Tetapi telefon bimbit sahaja, tanpa dilengkapi data internet, seolah-olah telefon pintar itu tiada fungsi. Kini semua urusan memerlukan data internet yang laju dan efisyen. Bila talian internet mengalami gangguan, macam-macam rungutan yang dapat didengar.

Bagi peniaga online, gangguan data menyebabkan iklan mereka tidak dapat dibuat mengikut masa yang ditetapkan. Bagi peniaga online, transaksi gagal dibuat. Kerja-kerja pejabat juga tergendala. Bagi blogger, tiada catatan baru dapat diterbitkan. Hah inilah yang Ai nak ceritakan sebenarnya. Ai berusaha untuk siapakan cabaran 44 entri dalam masa 10 hari. Ini cabaran untuk diri sendiri. Ai tahu takat mana kemampuan Ai. Nak cipta rekod baru macam susah, jadi Ai cabar diri untuk kekalkan rekod. Ai gagal sebab masalah inilah. Gangguan pada data internet.

Mulanya Ai pelik bila facebook tidak dapat dibuka. Biasanya, pop, sekejap sahaja dapat. Bila tiak dapat ke muka buku, Ai teruskan kerja-kerja rumah. Kemudian, bila nak buat kemas kini blog juga berlaku masalah, Ai ceritakan pada encik ketua rumah. Dia yang beritahu ada gangguan pada talian celcom. Ai cuba guna data penyelamat pula. Talian maxis. Juga sama.

Ikhtibarnya, tiada data internet pun teruslah jalani kehidupan seperti biasa. Tanpa perlu merungut.  Siapkan kerja-kerja rumah. Boleh lebih masa untuk ingat si Dia yang Agung setia menyayangi diri Ai. Alunkan zikir dan selawat. Tanpa facebook, tanpa iklan, InsyaAllah tetap ada rezeki. Yakin pada DIA.

Ulasan Kelas

Teks : Asyikin Aziz


Ai baru sahaja belajar cara nak buat blog. Belajar secara dalam talian. Cikgu Ai pun sangat baik orangnya. Bila beliau minta Ai buat ulasan tentang kelas membuat blog ni, jujurnya Ai tak tahu ape nak diulas. Bagi Ai, ia satu pengalaman belajar yang sangat menarik. Terlalu banyak yang dipelajari. Semuanya terlalu berharga.

Daripada langsung tidak tahu macam mana nak hasilkan blog, kini Ai mampu ada blog. Ini pencapaian juga kan? Dulu ikut beberapa orang blogger, tapi Ai tak pernah tinggal jejak. Sebabnya Ai tak ada blog. Tak suka jika letak komen tapi yang keluar nama "anonimous". Sejak tu berangan mesti best kalau Ai ada blog sendiri.

Jutaan terima kasih pada Puan Masayu Ahmad kerana mengajak Ai untuk turut serta dalam kelas blog ini. Belajar dengan beliau sangat menarik. Penerangan yang jelas dan mudah difahami. Siap disertakan gambar dengan anak panah (jika perlu dimasukkan) supaya jelas. Maklumlah semuanya pelajar berusia. Seolah-olah belajar dalam kelas biasa. Padahal semuanya atas talian.

Masa memula join kelas, yes, Ai memang yakin Ai boleh siapkan tugasan yang diberi. Kalau perasan, banyak entri pada hari yang sama. Puan guru bagi cabaran 44 entri perlu diselesaikan dalam masa 20 hari. OKlah tidak membebankan. Lebih kurang 2 ke 3 entri setiap hari. Kena biasakan menulis. Baru idea mencurah-curah. Malah, masa untuk menulis juga puan guru bagitahu. Hah, bukan semua cikgu rajin nak berkongsi segala ilmu yang ada tau.

Bila puan guru bagitahu rekod sebelum ini ada pelajar yang dapat siapkan 44 entri dalam masa sepuluh hari, wah... teruja Ai. Ini cabaran kedua untuk Ai. Jika tak mampu pecah rekod sedia ada, Ai ingin kekalkan rekod sedia ada. Kan best macam tu. Nampak tak sebenarnya puan guru bagi cabaran berperingkat. Hah, cabaran ni lah perlu kita rebut. Tapi Ai gagal juga nak kekalkan rekod. Sebab coverage bermasalah di kawasan rumah. Sedangkan nota nak terbit sudah sedia dikarang. Frust!

Kepada sesiapa yang berminat nak punyai blog terutama blogshop, silalah berguru dengan guru Ai ini.Tak rugi untuk melabur dengan pulangan berterusan kemudian hari nanti. Sama macam berhabis duit untuk belajar meningkatkan jualan secara dalam talian. Blog juga antara medium untuk mencari pelanggan. Ya benar. Walaupun bagi sestengah orang, blog adalah ruang untuk simpan segala kenangan peribadi, untuk meluah perasaan. Sebenarnya fungsi blog sama sahaja dengan media sosial yang lain andai bijak memanfaatkan.

Terima kasih tak terhingga puan guru. Ai rasa sangat bertuah menjadi muridmu. Halalkan semua ilmu yang dikongsi. Ai akan manfaatkan sepenuhnya ruangan ini untuk berkarya . Aamiin.


Rabu, 22 November 2017

eBook-Ku Beri Kesan Positif

Teks : Asyikin Aziz   Foto : Team Mommy Hana
Whatsapp : 011-5517 4926

Rata-rata ibu yang telah hadiahkan anak mereka dengan eBook-Ku SE by Mommy Hana bagi respon positif. Sangat gembira dapat hadiahkan pada anak. Di bawah ni, Ai sertakan beberapa komen ibu-ibu terhadap gajet baru anak mereka, eBook-Ku Se ini.






Salam Sayang,
Beri yang terbaik buat kesayangan.

Pesan Guru

Teks : Asyikin Aziz    Foto : FB DrRizal Abu Bakar

Buku-buku motivasi antara genre kesukaan Ai. Hari ini, banyak ayat-ayat motivasi dapat dibaca. Dikongsi di media sosial. Walaupun pensyarah Ai yang seorang ini bukanlah tergolong dalam kalangan motivator yang dikenali ramai, tetapi beliau yang dikenali sebagai Doktor Otak sentiasa memotivasikan rakan dan pengikut muka bukunya. Setiap hari.

Ini antara ayat-ayat motivasi dari beliau yang Ai suka kongsikan dengan semua. Suntikan semangat untuk diri.








Salam sayang,
Seronok meningkatkan motivasi diri.


Mudah Dan Ringkas

Teks : Asyikin Aziz

Ajar anak dengan cara mudah dan ringkas. Ibu ayah tak perlu pening fikir cara pelik-pelik, anak pun senang nak ikut. Ini cara mudah versi orang kampung.

1. Ajar anak duduk sebelum minum. Ibu ayah pun perlulah duduk sebelum minum. Jangan ajar anak, tapi ibu ayah ada masanya minum sambil berdiri. Dah jadi macam ketam ajar anak berjalan lurus.

2. Ajar anak baca Bismillah bila nak minum dan makan. Tak perlu baca panjang-panjang. Bagi jadi kebiasaan yang ini. Lepas tu bolehla ajar doa makan, doa minum yang spesifik.

3. Ajar anak tadah tangan masa baca doa. Semua orang kena tadah tangan. Ibu ayah buat, anak-anak ikut dan tiru. Setiap kali berdoa, tak kira di mana, tadah tangan.

4. Ajar anak-anak ucap Alhamdulillah lepas makan. Yang ni kena peka. Kalau anak makan sendiri, siap makan awal, ibu ayah kena ingatkan. Kalau makan bersuap, pun ajar juga.

5. Ajar anak baca Alhamdulillah bila bersin.

Setakat ni dulu cara mudah dan senang versi orang kampung yang Ai praktikkan. Rasa bermanfaat nak ikut, silakan.

Salam kasih,
Biasakan yang mudah, bila makin bijak baru ajar yang lain.

Salah Siapa?

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 22/11/2017

Hari ni masa mengajar intensif, pelajar istimewa Ai telah menyebut ayat yang sangat mengejutkan Ai. Tak tahu macam mana nak digambarkan perasaan ini sebenarnya. Baru usia 7 tahun. Tapi ayatnya menakutkan.

Kisahnya Ai tunjukkan buku cerita bergambar. Buku yang sesuai untuk bacaan kanak-kanak, dengan kaedah suku kata. Pelajar ini belum lancar membaca. Juga ada masalah untuk fokus pada pelajaran. Ai sangkakan, buku tu menarik minatnya untuk membaca. Sekali komennya pada gambar dalam buku itu mengejutkan. Siapa yang perlu disalahkan dalam hal ini?

"Eh... macam perempuan kena rogol", itu ayatnya. Komen gambar seorang puteri yang kebasahan. Memang serabai pakaiannya. Kena hujan. Tapi komen sebegitu seolah-olah dia tahu sangat tentang rogol.

Ada yang sudi kongsikan dengan Ai macam mana nak buat lepas ni andai berulang lagi pernyataan berbaur lucah sebegini? Utan terima kasih Ai ucapkan pada yang sudi.

Selasa, 21 November 2017

Teruslah Belajar

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 21/11/2017

Hari ni, Ai baru pertama kali menjejak dobi layan diri. Jangan gelakkan Ai. Ni pengalaman baru bagi Ai. Walaupun perkara biasa bagi semua. Dah lama nak pergi tapi ada je halangan. Selain tu, dok terfikir juga, pandai ke Ai guna? Maklumlah tak pernah guna. Dalam hati berdoa, adalah yang sudi tolong. Hehehe😁 Dah sampai kat sana, sederet tu je ada 4 kedai dobi layan diri. Ai tak memilih pun. Harganya sama sahaja.

Sebagai orang yang tak pernah ke tempat begini, Ai baca je maklumat yang ada di dinding kedai dobi tu. Nak tanya orang takde orang. Jadinya, belajar sendiri. Ai dah masukkan dalam mesin dan ikut panduan yang diberi. Nasib menjadi. Lepas tu baru ada orang lain masuk. Ai perhatikan pulak caranya. Oh, sama je dengan cara Ai buat. Kiranya betullah. Dah tahu caranya, Ai masukkan lagi dalam mesin kedua. Banyaknya basuh? Eh, Ai basuh toto. Bukan basuh baju pun. 4 toto Ai bawa. Banyakkan? Nak basuh sendiri mesin basuh kat rumah kecik je. Lagi pun takde tempat nak jemur. Basuh, keringkan nanti balik rumah boleh terus kemas. Tak serabut mata tengok.

Bagi Ai, walaupun kecil je belajar hari ni, tapi tetaplah belajar. Banyak benda yang kita tidak tahu. Kalau diikutkan, setiap hari kita boleh belajar perkara baru. Masa bersembang dengan jiran, mungkin ada ilmu yang diselitkan. Masa melayan kerenah anak, ada perkara baru tentang penjagaan anak yang kita baru belajar. Buka perlu belajar formal semata-mata.

Kisah ke kedai dobi layan diri je pun, tapi berjela Ai bebel. Takpe, bebelan Ai ni boleh buat semua senyum. Kan? Ha...😄

Isnin, 20 November 2017

Konvo UPSR?

Teks : Asyikin Aziz  Foto : Ihsan Google



Ai belum ada anak yang bersekolah. Tapi Ai cuba memahami perasaan ibu dan anak-anak yang kurang cemerlang. Ya, masa sekolah dulu pun Ai antara yang tidak diraikan bila keputusan peperiksaan akhir tahun tiada yang terbaik. Tapi untuk peperiksaan besar seperti UPSR, PMR (sekarang dah jadi PT3) dan SPM, keputusan Ai membanggakan mak ayah. Syukur Alhamdulillah.

Jika ada majlis meraikan pelajar cemerlang, ke mana pula pelajar yang kurang cemerlang? Turut serta dalam majlis atau dibiarkan buat hal sendiri? Pada Ai, bukan setakat majlis begini, majlis konvokesyen untuk tamat tadika, sekolah rendah juga tidak perlu. Ia sekadar membazirkan masa untuk buat persiapan. Bukannya menjadi pendorong pelajar untuk berjaya dan belajar ke peringkat lebih tinggi. Bayangkan, habis sekolah rendah dah pakai mortar board, tak perlulah belajar tinggi-tinggi ke universiti. Merasa jua pakai macam pelajar bergraduat.

Bukan cemburu sebab Ai sekolah dulu tak ada majlis sebegini, bukan sama sekali. Kalau hari keputusan peperiksaan diumumkan, tidak perlulah umum siapa dapat berapa-berapa. Bagi je dalam kelas. Kalau dalam dewan sekali pun, biar bagi slip sahaja. Majlis untuk meraikan buat pada hari lain. Hari esoknya. Selepas semua pelajar dapat terima hakikat keputusan masing-masing. Jika dibuat pada hari yang sama, perlu difikir juga kesan psikologi ke atas pelajar yang sudah berusaha tapi tiada nasib untuk dapat keputusan cemerlang. Jika dibuat keesokan hari, pasti pelajar berkenaan sudah menerima pandangan ibu bapa mereka. Sedih memang sedih, tapi kesedihan pasti tidak seteruk hari keputusan diumumkan.

Tapi sangat tidak kena jika tamat Tahun 6 berkonvo. Sijil UPSR laku ke untuk mohon kerja macam sijil diploma, sijil ijazah? Itu yang perlu difikirkan. Dengan keadaan ekonomi macam sekarang, usah bazirkan masa, tenaga dan wang untuk perkara yang keputusannya jauh untuk dilihat. Belum tentu anak yang UPSRnya bagus, mampu menamatkan pengajian ijazah. Masa boleh merubah manusia.

Ai pakai jubah dan mortar board untuk majlis konvokesyen baru sekali. Itu pun masa terima skrol Ijazah Sarjana Muda. Lebih 12 tahun yang lalu. Dan hari bahagia itu, Ai sendirian tanpa mak ayah. Hanya ditemani kawan-kawan sekuliah. Sedih? Teramat. Tapi Ai bangga, sehingga hari ini Ai masih satu-satunya anak perempuan mak ayah yang punya Ijazah walaupun cuma suri rumah. Gelaran ini sebenarnya bakal berakhir. Adik perempuan bongsu sedang mendaki tangga ijazah. Moga berjaya menamatkan pengajian, kelak.


Salam hormat,
Moga anak-anak sekarang lebih berkualiti.

Gigi Cantik Senyum Menawan

Teks : Asyikin Aziz

Belek-belek nota mencari yang mana nak dijadikan ayat lengkap, dibuat karangan, menjadi perenggan lalu terbitlah entri baru hari ni.  Teringat, masa ke Econsave untuk penuhkan barangan dapur yang menyusut, hero minta ubat gigi. Terima kasih abang tolong ingatkan ubat gigi dah nak habis. Inilah padah bila keluar cari barang tak buat senarai. Ada yang akan tercicir.

Ubat gigi sinonim dengan gosok gigi. Ai mula kenalkan anak dengan berus gigi sejak mula keluar gigi. Tapi hero sulung Ai ni, tak bagi bondanya tolong gosokkan. Dia nak buat sendiri. Sampai sekarang alhamdulillah cukup senang gosok gigi. Tak macam sesetengah anak yang tak suka gosok gigi.

Masa bawa hero untuk suntikan bulanan, ada juga ibu-ibu yang sama menanti giliran tanya macam mana Ai ajar hero gosok gigi. Ai tiada jawapan tepat. Selain mula kenalkan gosok sejak kecil, Ai biasa juga mandi bersama anak-anak. Bila Ai gosok gigi, mereka juga akan gosok gigi. Masa ni, Ai bolehla demo cara yang betul pada mereka. Tapi sampai hari ni, Ai yang letak ubat gigi pada berus gigi anak-anak. Hai... kalau hero berdua tu yang buat sendiri, mahunya tiap hari buka tiub baru.

Kadang hero ada juga buat-buat lupa nak gosok gigi. Sebabnya bila mandi 2 beradik tu gemar main air. Bila tak gogok gigi je Ai momokkan hero dengan macam-macam masalah gigi. Ade ulat makan gigi, jadi rongak. Gigi hitam. Nanti tak boleh makan ayam KFC (kesukaan mereka). Jadinya, mereka ingat. sebelum mandi minta nak gosok gigi dahulu.

Ibu-ibu macam mana cara ajar dan latih anak gosok gigi?

Salam Kasih,
Ajar sejak kecil moga kekal sampai bila-bila.


Belajar Bahasa Inggeris Dengan Mudah

Teks : Asyikin Aziz
Whatsapp : 011-5517 4926

Belajar Bahasa Inggeris tidak susah. Buku Mudahnya Belajar Bahasa Inggeris (MBBI) menggunakan nota dalam bahasa Melayu, menjadikan lebih mudah difahami. Penerangan juga lengkap dan berwarna.

Buku ini lari dari kebiasaan belajar bahasa Inggeris dalam bahasa itu sendiri. Dengan menggunakan bahasa Melayu, para pengguna buku ini lebih mudah untuk faham tatabahasa. Cuma perlu meningkatkan penguasaan kosa kata sahaja. Tidak terhad kepada pelajar sahaja, buku MBBI sesuai untuk semua yang ingin maju dalam menggunakan bahasa kedua ini.



Buku MBBI juga tidak boleh didapati di kedai-kedai buku, tetapi melalui ejen-ejennya sahaja.


Salam hormat,
Belajar tiada had umur.

EBook-Ku Bantu Kurangkan Penat Ibu Mengemas

Teks : Asyikin Aziz
Whatsapp : 011-5517 4926

Tengahari atau petang bila ibu sibuk di dapur, anak akan keluarkan mainan. Jika tidak, mereka sibuk nak membantu ibu memasak. Bila mainan dikeluarkan, pasti habis disepahkan. Ibu yang penat memasak perlu kemaskan sementara menanti si bapa pulag dari kerja. Rumah perlu tampak kemas.


Dengan eBook-Ku Islamik Se by Mommy Hana, penat ibu mengemas rumah dapat dikurangkan. Anak-anak akan leka belajar dengan eBook sehingga melupakan mainan. Satu pelaburan bijak untuk si cilik permata hati. Ibu dapat sedikit rehat dan anak makin bijak bila berkawan baik dengan eBook-ku ini.




Salam Hormat,
EBook-Ku mengembirakan ramai.



Mencari Aura

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 20/1102017

Hari ini diuji dengan rasa lesu, mengantuk sahaja. Nak buat kerja rumah pun rasa alas. Bukan sebab Isnin yang biru. Ai bukan kena keluar bekerja. Kerja di rumah sahaja pun. Bukan sebab sengatan tebuan. Ini aura dalaman diri. Aura menjauh.

Selalunya bila aura pada tahap ini, zikir solat jadi malas. Malah ada kala ditambah dengan sakit perut. Sebab Ai pernah termakan. Itu jadinya. Nak tak nak, kena pulihkan. Lawan rasa malas. Ingat anak-anak yang perlu dipantau sentiasa.

Macam mana Ai lawan rasa malas, lesu, mengantuk ni? Ai bilas dengan air garam lepas mandi. Garam kan penawar. Garam juga boleh pulihkan aura. Atasi kebocoran aura. Moga aura positif berpanjangan.
Cantik pemandangan ini. Sekadar hiasan.


Ginilah nasib bila pernah terkena. Padahal tiada apa yang lebih pada diri seorang Ai untuk didengkikan. Hanya manusia biasa. Sama macam orang lain. Tapi itulah nikmat ujian yang Allah kurniakan. Berbahagialah.

Ahad, 19 November 2017

Cemburu Bukan Tanda Sayang

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 19/11/2017

Bukan main tajuk entri kali ni kan? Cuma nak berkongsi, sejak beberapa hari lepas, encik Ketua Rumah dah maklumkan hari ini ada majlis makan-makan dengan kawan-kawan sehobi. Jadi dia nak bawa Ai dan anak-anak. Lagipun dah lama sangat tak ke mana-mana, terperap di rumah sahaja. Katanya lagi, ramai juga yang datang dengan keluarga. Wah, seronoklah. Boleh kenal kawan baru. Selalunya Ai dan anak-anak je yang selalu mengikut. Kawan-kawan yang lain biasanya datang sendirian sahaja.

Majllis makan-makan si penamcing tegar ni berlangsung di tepi kolam pancing air masin. Majlis bermula lepas Maghrib. Tapi kami tiba sejak jam 5.30 petang lagi. Sementara menunggu majlis, para suami memacak joran. Kaum isteri pula berkenal-kenal sambil mengawasi anak-anak.

Jam 8, menu dihidang. Ada beriani ayam dan kambing, mihun goreng, papadom, tembikai dan jus oren. Menggiurkan. Menu utama disediakan oleh chef dari Kelantan, bukan Johor. Tapi rasanya sama dan lebih sedap dari sesetengah beriani yang terdapat di Johor. Ini bukan sebarang puji. Memang terbukti sedap. Bertambah Ai makan. terliur ke?? Takpe Ai tak selitkan gambar yang super sedap itu. (Tapi pemandangan sebelum tiba ke kolam pancing).


Lepas makan, kami kaum ibu berborak tentang anak-anak. Berkongsi cara jaga. Sebab kebanyakan kami surirumah. Tapi ada yang buka warung, berniaga online dan Ai mengajar di rumah. Seronok bertukar cerita, rupanya ada yang cemburu. Cemburu melihat kemesraan kami. Walau ada yang baru pertama kali bersua. Disengatnya jari tengah Ai. Terkejut dan menjerit, tebuan hampir mati Ai picit. Sengatnya tertinggal di jari. Ramai yang menolong. Bagi idea untuk hilangkan bisa sengatan. Sakitnya hilang tapi seruas jari ni kebas. Mungkin lepas tidur, bangun pagi kebasnya hilang?

Belajar Sambil Bermain

Teks : Asyikin Aziz   Foto :

Anak-anak memang gemar bermain. Jika diajak belajar, ramai kanak-kanak tidak akan endahkan ajakan itu. Berbeza jika diajak bermain. Untuk itu, aktiviti seharian boleh dijadikan aktiviti belajar sambil bermain. Sekarang hero Ai suka bermain dengan playdoh. Tapi Ai geli. Jadi, bila kawan-kawannya datang ke rumah, mereka bermain bersama-sama. Macam-macam yang mereka hasilkan. Ada hasil yang kurang menjadi, mereka gelak bersama. Hasil yang cantik, berebut-rebut ingin mengaku itu kerja tangan mereka bila Ai tanya.


Ada beberapa jenis permainan yang boleh digunakan untuk belajar. Antaranya sahibba dan saidina (lebih kurang monopoli). Sahibba biasanya Ai gunakan untuk ajar kenal kosa kata. Anak-anak akan berebut buat perkataan walaupun kadangkala tak wujud. Berusaha guna huruf yang mereka ada. Ingin bersaing. Ai yang mengajar dan layan mereka bermain juga seronok dengan kerenah mereka. Begitu juga dengan saidina. Ini Ai tidak berapa pandai main.


Untuk mengira, Ai biasa ajak mereka main batu seremban dan congkak. Walaupun ada yang tidak puas hati kerana perlu tunggu giliran lama. Secara tak langsung diajar bersabar. Berebut merek ingin tunjuk kepandaian bermain.

Sejak ada eBook-Ku Islamic SE by Mommy Hana, Ai gunakan untuk ajar anak-anak surah lazim dan doa harian. Minta mereka teka doa yang dibaca. Walaupun sebutan berterabur dan tidak ikut  makhraj, sekadar ada bunyi hampir sama.

Ai memang kena kreatif untuk wujudkan suasan belajar yang seronok. Menarik minat anak-anak untuk belajar walaupun tidak ikut sukatan pelajaran di sekolah. Sebab Ai cuma cikgu tuisyen yang nak anak murid pandai.

Salam Kasih,
Cipta keseronokan belajar.


Buku Cerita VS Majalah

Teks  : Asyikin Aziz

Nak galakkan anak minat membaca, mahir membaca bagi anak tadika atau darjah 1 ibu bapa kena kenalkan anak dengan bahan bacaan. Bukan bergantung penuh pada buku-buku sekolah sahaja. Banyak jenis bahan bacaan yang boleh dikenalkan pada anak. Ada buku cerita, majalah dan komik. Jenis bacaan ini, seeloknya yang diminati oleh anak-anak. Ibu bapa kena tahu anak-anak suka bacaan yang macam mana.

Untuk anak tadika atau darjah 1, banyak jenis buku cerita yang boleh dibeli. Buku yang menggunakan kaedah fonetik lebih baik. Membezakan suku kata dengan beberapa warna berbeza. Biasanya buku cerita ini ada beberapa siri. Cerita yang ringkas dalam bahasa mudah dan senang difahami anak-anak.

Begitu juga majalah. Terdapat beberapa jenis majalah untuk kanak-kanak. Antaranya majalah Kuntum, Asuh dan Ana Muslim. Dalam majalah terdapat beberapa segmen. Juga bergambar dan berwarna. Ini dapat menarik minat anak-anak untuk membaca. Diterbitkan berkala.

Antara buku cerita dan majalah, kedua-duanya boleh memupuk minat membaca di kalangan kanak-kanak. Tetapi untuk anak yang baru pandai membaca, buku cerita lebih baik. Mereka akan teruja untuk mengetahui lebih banyak cerita dalam siri yang sama. Dengan kaedah fonetik membantu mereka lebih lancar. Manakala majalah dengan beberapa segmen yang ada, kadangkala tidak sesuai untuk anak-anak yang baru pandai membaca dan belum lancar lagi. Majalah lebih sesuai untuk yang telah lancar dan mempunyai kosa kata yang luas.

Ajar dan latih anak membaca setiap hari untuk mengukuhkan kosa kata. Ini membantu mereka lebih faham jalan cerita yang dibaca. Boleh juga minta anak-anak kongsikan cerita yang dibaca untuk mengetahui kefahaman anak-anak. Melaburlah sedikit setiap bulan. Tidak rugi kerana buku cerita atau majalah tiada tarikh luput.

Pupuk minat anak membaca dari kecil. Jadikan buku cerita dan majalah kawan baik. Anak yang bijak terhasil dari didikan ibu bapa bijak dengan cara yang bijak.

Salam Kasih,
Berimpian miliki pustaka mini.


Seharian Mengenang Masa Lalu

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 18/11/2017

Hari yang meriah. Ramai kawan-kawan hero sulung datang bermain di rumah. Mereka bermain sesama sendiri. Bergurau senda dan saling menyakat. Bergelak ketawa. Riuh rumah dengan suara mereka. Teringat saat indah berkumpul di rumah mak ayah bila kami semua balik kampung. Dengan anak saudara yang lebih 20 orang. Memang riuh dan meriah. Umpama kenduri.

Kawan-kawan hero sulung bukan semuanya sebaya. Ramai yang dah bersekolah. Boleh dikatakan hero sulung Ai paling muda. Dia memang suka berkawan dengan abang-abang dan kakak-kakak. Di kelas mengaji Quran pun dia pelajar yang paling muda. Dikatakan seorang yang pandai bergaul dan bawa diri. Ramai-ramai di rumah, mereka tidak sesekali sepahkan mainan yang ada. Mereka bermain sambil bersaing sesama sendiri. Kalau masa Ai kecil dulu, seolah main batu seremban. Belajar mengira sambil bersaing secara sihat. Tahu main batu seremban? Ai dulu main dengan 7 biji guli.

Sebelah malam pula, kami menghadiri kenduri doa selamat dan sambutan hari jadi anak kepada kawan Encik Ketua Rumah. Menu utamanya laksa. Tapi Ai lebih tergoda makan ubi kayu. Ubi kayu rebus dicicah sambal bilis. Lebih menggamit memori bila gerimis mula turun. Dulu, masa arwah datuk masih ada kami suka ubi kayu bakar. Rasanya lebih manis. Oh... kenangan dengan arwah datuk tak akan berulang kembali. Sudah 27 tahun arwah datuk tinggalkan kami. Bumi India tempat jasadnya bersemadi. Damailah dikau di sana. Alfatihah untuk datuk tercinta.


Jumaat, 17 November 2017

Air oh Air

Teks : Asyikin Aziz

Diari Terbuka 17/11/2017

Tengahari tadi tetiba tiada air. Hairan sangat. Hari Jumaat tak sepatutnya air ditutup. Lagipun tiada sebarang notis diterima. Bila tanya pada jiran, katanya rumahnya ada air. Elok je. Mungkin ada budak-budak yang main meter. Tapi, meter air rumah Ai tersorok sikit. Ai abaikan aje. Tengahari berlalu tanpa masak.

Petang, elok saja air mengalir laju. Hero kesayangan pun boleh mandi dan main air macam biasa. Maghrib pun sama. Elok saja Ai boleh masak. Tapi bila Isyak, air makin perlahan. Cuma perlahan. Hero main dengan kawan depan rumah. Bila encik ketua rumah pulang, Ai mengadu air perlahan sangat. Dia cuba tengok meter. Katanya meter diusik.

Yang jadi persoalan, siapakah yang usik? Apakah hero memanjat bahagian rak kasut semata-mata untuk usik meter air? Ai langsung tidak terfikir tentang meter  sebenarnya. Alhamdulillah air dah ada. So, sebarkan senyum sahajalah. Misi membasuh kain kena teruskan.

"Tak Nak Dah"

Teks : Asyikin Aziz

Lepas habis matrikulasi, sementara di panggil ke universiti Ai menimba pengalaman bekerja. Merantau jauh ke negeri orang. Ke Perak aje pun. Matriks sebelum tu dekat Kedah. Kiranya bolehla faham dialek utara. Nak ikut cakap macam orang utara dah tak pandai dah sekarang ni. Dulu masa belajar boleh la sikit-sikit.

Kisahnya, dulu dengan kawan. Pergi interview sama-sama. Dengan harapan dapat kerja kerja sama-sama. Merasalah jadi minah kilang. Mula-mula kerja di kilang perabot. Kerja tak susah pun. Cuma pilih kayu yang dah siap potong dengan tona warna yang hampir sama. Nak dijadikan meja. Suasana kerja seronok. Senior semua baik-baik. Sempat jugalah ikut rombongan kilang berpiknik ke Lumut. Dua bulan je kerja kat sini. Tak tahan habuk.

Kemudiannya kerja di kilang elektronik di Prai. Seronok kerja di sini. Semuanya perempuan. Yang baru sama-sama masuk kerja pun ramai. Di kilang ni, kerja shift. Pertama kali berjaga malam. Terkuap-kuaplah tahan kantuk. Kerja kat sini, ulang alik jauh setiap hari. Naik bas kilang. Dari Bagan Serai, Perak ke Perai. Sejam perjalanan.

Berhenti kerja selepas pemandu bas mula buat perangai sengaja tidak datang ambil kami. Lagi pun masa tu keputusan panggilan ke universiti hampir tiba. Dengan duit gaji semasa menjadi minah kilang ini Ai beli beg untuk dibawa ke universiti. Juga duit tambang kapal terbang untuk menyeberangi Laut China Selatan. Alhamdulillah tidak membebankan mak ayah dengan tambang.

Cumanya, bila balik ke kampung lepas kerja sementara ke U, Ai bercerita dengan mak penat kaki berdiri lama-lama sepanjang shift kerja. Dapat duduk hanya masa rehat dan solat. Siap Ai cakap dengan mak, "Tak nak dah kerja kilang lepas ni, penat berdiri".


Salam Hormat,
Hargai penat lelah mencari RM.

Pilih Produk Pendidikan

Teks : Asyikin Aziz
Whatsapp : www.wasap.my/601155174926

Sebelum meniaga online produk pendidikan, Ai pernah mencuba nasib menjual pakaian. Malangnya tiada sambutan. Malah dapat komplen lagi. Lepas tu, Ai ada juga daftar ejen untuk teh kurus. Permintaan sentiasa ada. Tiap bulan pasti ada yang repeat order. Cuma Ai tak rajin nak iklankan sangat. So, pelanggan baru tak ramai bertambah bulan-bulan. Sesuailah dengan kerajinan.

Sangat berbeza bila Ai jual produk pendidikan ni. Selain berdasarkan metafizik, ini memang minat dan kecenderungan Ai. Buku-buku jualan ini Ai juga guna. Ya, buku Fuiyoo Ai jadikan rujukan untuk mengajar anak-anak tuisyen. Manakala eBook-Ku Ai gunakan untuk mengajar anak sendiri. Tapi ada juga gunakan eBook-Ku untuk pelajar yang tidak kenal A, B, C. Masih tertukar huruf besar dan kecil.



Buku-buku Fuiyoo ini antara buku yang harus dimiliki oleh setiap pelajar yang lemah dalam subjek Sains dan Matematik. Begitu juga untuk pelajar yang ingin meningkatkan penguasaan dalam Bahasa Inggeris. Buku Mudahnya Belajar Bahasa Inggeris (MBBI) perlu dijadikan teman baik. Untuk anak-anak kecil, sudah pastilah Ai syorkan eBook-Ku Islamic SE By Mommy Hana. Banyak testimoni yang akan Ai update kemudian tentang kebaikan buku-buku ini. Pastinya ibu bapa tidak akan ralat membeli untuk permata hati.

Salam Hormat,
Syorkan yang terbaik untuk hasil yang lebih baik.


Memilih Tadika

Teks : Asyikin Aziz

Seperti yang dijanjikan, Ai nak berkongsi cara memilih tadika seperti yang Ai dapat dari kumpulan "Tip Didik Anak Genius" tu. Ai tiru satu-satu ayat tu tau. Memang bukan ayat Ai. Panjang tau.

Baca kat bawah ni ye cara memilih tadika terbaik untuk anak:


Ciri-ciri TADIKA pilihan saya | Dari kacamata seorang ibu.

1. Tiada buku atau buku yang sangat minima. Mengapa?
   ~ Tag line bagi seorang anak: Play More You Learn Better. Bermain adalah dunia mereka. Belajar sambil bermainitu adalah metod yang paling baik dan berkesan untuk seorang anak 0-6 thun (sesetengah kajian 0-8 tahun).

  Buat latihan dalam buku?
 ~ Jika tiada lagi bagus. Jika ada, minima 1-2 muka surat sahaja. Tidak lebih dari itu.

Jadi cikgu mestilah superb dalam pendidikan awal kanak-kanak. Kaya dengan aktiviti dan aktif! Anak akan sentiasa ada aktiviti, bergerak, berfikir, berimaginasi, menyelesaikan masalah dan sebagainya.

2. Tiada homework. Mengapa?
   ~ Anak sebesar 4 dan 5 tahun bawa balik homework? Oh no!

Anak saya memerlukan lebih masa bersama saya selepas waktu bekerja dalam bentuk bermain bersama, membacabersama, mengaji bersama, solat berjemaah bersama.

Can you imagine, kalau ada homework, anak akan serius melakukan kerja. Kalau tak siap dia akan menangis, Mak tertekan sebab tak boleh bantu. Anak pula paksa-paksa.

Thereal homework is, bersama dengan anak, banyakkan berkomunikasi dengannya. Baca bersama untu memperbanyakkan vocabnya dan banyakkan bergurau ketawa dengannya.

3. Aktiviti di sekolah lebih kepada hands-on activity. Mengapa?
   ~ Itulah cara yang paling bagus unntuk mengajar seorang anak 0-6 tahun.

Contohnya nak ajar anak Matematik. Kita mahu memperkenalkan prinsip tambah dan tolak. Bagaimana? Beri buku? No! No! No!

Anak belajar dengan 3 cara utama - secara visual, audio dan kinestetik.

Ambil 2 keping biskut misalnya. Terangkan kepada mereka (audio), tunjukkan biskut tersebut (visual), sentuh an makan biskut tersebut (kinestetik).

Cikgu ada 2 keping biskut. Ngap!... Yummy!!!... Jom kita makan 1 biskut.

Sekarang tinggal berapa biskut kita?

Satu!!!

See?This is how a child 0-6 years old learn. Jika bagi buku, depa koyak, depa tenung je buku tu. Depa tak nak buat. Bukan sebab depa pemalas, degil tappi sebab cikgu tak faham macam mana cara anak-anak ini belajar.

Kalau cikgu komplen cakap anak kita yang 4 tahun tu pemalas sebab tak nak buat kerja dalam buku, carilah tadika lain atau jomlah ajar anak sendiri di rumah. Serius!

4. Tiada time-out / denda / rotan / berdiri atas kerusi dan sebagainya.

Nak denda anak umur 4 tahun? sebab apa? Sebabdia gaduh dengan kawan dia? Sebab tak nak dengar cakap cikgu?

Meh tengok hadith pasal solat.
Nabi kata solat wajib umuq berapa?
1o tahun kan? Berapa lama seorang ibu dan bapa perlukan untuk mendidik seorang anak solat? Ya, 10 tahun!

Adakah gaduh dengan kawan tu dosa dia lebih hebat dari tak solat sampai kita suruh dia berdiri luar kelas?

Adakah tak faham apa yang cikgu ajar itu leih dosanya dari tidak solat sehingga anak itu disuruh berdiri atas kerusi?

Dan lagi 1, Nabi kata umuq anak 0-7 tahun macam mana cara bergurau, bermain dan bermesra dengan mereka.

Ingat tak cerita Hassan dan Hussin yang main di belakang Nabi semasa banginda solat? Nabi buat apa? Hambat pakai rotan ka...? Baginda suh depa berdiri hadap dinding ka?

Pernah dengar tak sebuah kisah, sahabat Nabi panggil anaknya supaya datang kepadanya. Kalau hang datang, ayah bagi ini. Nabi pun tanya, betui ka hang nak bagi dia kalau dia datang kat hang? Kalau hang tipu hang berdosa.

Tengok... betapa kasihnya Nabi pada kanak-kanak. Kita pula garang pada anak-anak. Bukan setakat itu, kita tak hormathak depa sebagai kanak-kanak.

5. Mempunyai cikgu yang memahami akan keperluan anak-anak di dalam pendidikan awal kanak-kanak. Mengapa penting? Semua orang boleh mengajar budak kan?

Eh... jangan pandang rendah pada cikgu tadika. Ingat senang ke nak ajar pendidian awl kanak-kanak. Silap gaya hari ni masuk kerja, petang tengok-tengok dah hilang. hihihi... Sebab tak tahan anak tak duk diam. Ada yang menangis. Ada yang hingus meleleh. Belum lagi yang berak kencing dalam selar.

Ini sangat penting. Mengajar tadika tak sama macam ajar anak di sekolah menengah. Mengajar tadika bukan boleh duk saja menyandar sabil belek telefon. Sekali kita lepas pandang adalah karang anak yang bergaduh kat belakang, tercalar muka lah, terjatuhlah...

Cikgu yang tak faham pendidikan awal kanak-kanak, mereka kata anak yang mengamuk itu nakal, yang selalu menangis itu terlebih manja, yang tak nak buat apa yang cikgu cakap itu pemalas, yang selalu buat kawan itu degil...

6. Tiada exam! Mengapa?
   ~ Anak 4-6 tahun ada exam? Oh tidak!

Untuk apa kita put them in grades? Sebab nak anak kita duduk dalam kelas pandai bila masuk darjah satu.Betul tak?

Kalau anak kita tak duduk dalam kelas nombor satu,anak kita kategori bodoh kah?

Tahukah anda, banyak kajian telah membuktikan bahawa kebanyakan anak kemampuan mereka untuk membaca adalah pada umur 7 dan 8 tahun. Sebab itu ada anak yang masa masuk tadika ramai parents kondem anak sebab tak pandai baca.

Yang ni dia tak pandai satu je iaitu tak boleh baca. Tapi yang dia pandai, kita tak nampak seperti pandai mngira, tulisan cantik, pandai bergaul, pandai bercerita.... Dalam tidak sengaja kita tidak menghargai dan merendahkan anak kita.

Mereka bukan tak pandai baca. Proses membaca itu sedang berlaku. They will know how to read at the right time, Insha Allah. Apa yang bolh kita buat adalah bantu mereka tapi bukan paksa dan marah-marah.

7. Tiada whatsapp group😄 Mengapa?
    ~Malas nak hurai panjang hehehe

Maaf. Sangat panjang status saya kali ini. Semoga mendapat manfaat.

Oh ya, lupa nak tambah.Kita bayar mahal ke tadika bukan bayar untuk cikgu buku then anak-anak buat kerja diam-diam. Kita mahu anak kita di sekolah melompat, bercakap, bergaul, bijak beremosi, berfikir, menyelesaikan masalah. Itu sebenarnya tugas anak dan cikgu di tadika.

Jangan lupa... cikgu sebenar adalah kita! :)

Ashikin Hashim


Fuh.... panjangnya betul Ai taip yang ni. Walaupun cuma tiru dari kiriman sahabat kumpulan TDAG je.

Moga ada manfaat. Ai pun baru nak hantar anak ke tadika tahun depan. Hehehe


Salam hormat,
Buatlah pilihan dengan bijak dan ikut kemampuan.



Khamis, 16 November 2017

Tiada luar biasa menarik

Teks : Asyikin Aziz     Foto : Ihsan Google

Diari terbuka 16/11/2017

Hari ni Ai dapat banyak ilmu parenting. Join kumpulan Whatsapp "Tips Didik Anak Genius". Macam-macam yang sahabat dalam kumpulan tu kongsikan. Ai tak banyak berkongsi sebab Ai cuma ada 2 anak kecik je. Ai cuma implemen je saranan rakan kumpulan pada hero Ai. Ada yang Alhamdulillah hero nampak positif, ada yang hero buat tak tahu je.

Hari ni berkongsi tentang pendedahan anak-anak dengan gajet dan cara memilih tadika terbaik untuk anak. Gajet untuk anak, tak perlu cerita banyak. Boleh belek lebel buku jualan. Ada gajet untuk si cilik kat situ. Cara memilih tadika terbaik untuk anak Ai kongsikan di blog ini. Ada yang ak baca ke?
Tunggu ye Ai kongsikan di lain entri 😊

Tu, cer tengok gambar kat bawah. Agaknya dia pandang mana ya? Selamat meneka.





Rabu, 15 November 2017

Bohong Sunat?

Teks : Asyikin Aziz

Belek-belek buku cerita kanak-kanak yang Ai beli khas untuk anak-anak murid kelas intensif. Ai tak baca pun buku tu. Tapi tahu la isi kandungan cerita. Anak murid tolong bacakan. Hahaha. Cikgunya banyak kerja, tak baca buku cerita macam tu. Tapi tahulah cerita sang Kancil.

Cerita sang Kancil sebenarnya nak ajar apa kat budak-budak ya? Nak ajar supaya kreatif dan bijak, tahu cari penyelesaian masalah dalam masa singkat. Masa-masa cemas. Walaupun dengan menipu? Terfikir juga, ramai yang kata, buda-budak jujur. Tak pandai menipu.Tapi dari pemerhatian Ai, ramai je budak-budak hari ni yang menipu. Sekejap cakap macam tu, lepas 2, 3 minit tanya lagi perkara yang sama, mesti dapat jawapan berbeza. Kenapa macam ni ya?

Apakah sebab pengaruh drama tv? Atau selalu sangat mak ayahnya ber'bohong sunat' maka anak-anak pun terikut? Macam Ai kalau hero tetiba bawa balik jajan lepasmain dengan kawan, memang Ai akan tanya betul-betul. Mana dia dapat jajan itu? Ai kawal pemakanan anak. Hero sulung terutamanya jenis sensitif. Alergik. Kalau mula-mula tanya dia cakap abang bagi, Ai akan ulang tanya beberapa kali. Kalau jawapannya konsisten sama, Ai puas hati. Kalau jawapannya berubah-ubah, Ai gunakan segala skil yang ada untuk pujuk dia buka mulut beritahu hal sebenar. Ai tak marah-marah, tapi peluk anak sambil tanya. Alhamdulillah setakat ni menjadi.

Percayalah, walaupun anak masih kecik jangan percaya cakap mereka 100%. Istilah budak-budak tak pandai menipu tu dah tak valid. Banyak pengaruh luar yang turut mengajar mereka. Cuba tanya perkara yang sama beberapa kali dalam selang masa tertentu.

Ai selalu ulang cakap dengan anak, tipu dosa. Allah tak suka. Tapi hantu suka. Kalau menipu, kawanlah dengan hantu. Allah tak sayang. tak boleh masuk syurga. Moga ulang-ulang cakap ni melekat di hati hero. Dijauhkan dari menipu. Waima tipu sunat.

Tipu or bohong sunat tu, takde dalam Islam. dan takde bohong berstatus sunat. Istilah ni digunakan bila terpaksa menipu untuk menyelamatkan diri/keadaan. Jangan biasakan, ajar dan latih diri bercakap benar walaupun pahit.


Salam Sayang,
Tak suka ditipu dan menipu.



Kalau rezeki

Teks : Asyikin Aziz  Foto: Whatsapp

Diari terbuka 15/11/2017

Hari ni dari pagi cuba mencari idea untuk dimuatkan ke blog ini. Kerenah hero kesayangan tiada yang menarik untuk dikongsikan. Menu yang dimasak untuk keluarga juga biasa-biasa. Nak dicerita rutin harian, alah sama aje dengan ibu-ibu yang lain. Tiada yang menarik sangat hari ini.

Oh, masa pelajar tuisyen datang tadi ada seorang budak datang tanya. Boleh ke dia nak belajar tuisyen juga. Agak-agak apa yang Ai jawab? Ai pernah mengajar kat kampung dulu, kawan-kawan adik. Ade yang datang belajar dengan Ai dengan gembiranya. Tapi ibu bapa dia tak izinkan dia datang belajar. Padahal masa tu, Ai langsung tak ada minta bayaran pun. Yang membayar pun bukan Ai yang letak harga. Mereka bagi seikhlas hati.

Dah tahu ape yang Ai jawab? Ya Ai tanya ibunya kat mana? Rumah yang mana satu. Ai tak nak suka-suka ajar anak orang lagi. Cukuplah dengan pengalaman dulu. Walaupun keluarga pelajar tu tak datang dan marahkan Ai, tapi Ai rasa tak seronok.

Kalau betul budak tu nak belajar dan keluarganya izinkan, pasti ibunya datang jumpa Ai, kan? Kita tunggu sahajalah. Kalau ada rezeki Ai dengannya, adalah. Ai bukan boleh nak ajar ramai-ramai sangat. Nak juga kena melayan kerenah hero yang lasak juga.

P/s: Bawah ni Ai kongsikan cara peluk anak yang Ai dapat dari kumpulan whatsapp. Moga bermanfaat. 

Impian : Dulu vs Sekarang

Teks  : Asyikin Aziz

Setiap orang ada impian.Mustahil kalau kata tak ada cita-cita, tak ada impian. Mesti ada. Masa sekolah rendah, cikgu mesti tanya besar nanti nak jadi apa? Darjah 1 Ai jawab nak jadi cikgu. Sebab seronok tengok cikgu mengajar. Lagi pun, tak tahu ape pekerjaan lain. Budak kampunglah katakan.

Besar sikit, cita-cita pun berubah. Nak Jadi doktor gigi. Ini pengaruh dari majalah. Ada kisah doktor gigi. Kerjanya tak seteruk doktor yang biasa jumpa kat hospital. Lepas tu rasa macam seronok ada gelaran doktor kat depan nama. Masa tu fikir seronok je. Tak fikir pun nak dapat tu bukan senang.

Masa berlalu, cita-cita dan impian pun berubah. Sama macam status dan bentuk badan juga. Yang kekal tak berubah tu, tahniah. Ai, yang sama cuma cita-cita nak belajar setinggi yang boleh. MAsih tak berubah. Malah keinginan makin meluap-luap bila tengok kawan-kawan bergraduat seminggu dua ni. Sebelum ni hampir-hampir register untuk sambung master. Tapi belum diizinkan Allah agaknya. Tak jadi register.

Andai ditakdirkan dalam waktu terdekat ada yang nak taja Ai belajar, mungkin pilih bidang psikologi kanak-kanak, pengkhususan anak istimewa. Ai nak cabar diri. Anak istimewa memang istimewa di hati Ai. Ai jatuh cinta dengan mereka. Kagum dengan ibu bapa yang ada anak ini. Ai belum tentu dapat tabah dan sabar melayan kerenah anak ini.

Selain itu, Ai berhasrat ingin menjejak kaki ke tanah suci dengan mak ayah. Bersama-sama, sama ada umrah atau haji. Menggunakan duit simpanan Ai sendiri. Ai tak mampu mewahkan mak ayah, jadi Ai ingin beri hadiah yang Ai pasti mak ayah tak akan tolak. Bagi orang kampung, dapat pergi sekali pun cukuplah. Tapi kalau rezeki datang sekali lagi, pasti tak ditolak. Mohon doakan impian ini dapat Ai capai. Doakan betul-betul ya.


Selasa, 14 November 2017

Fokus memandu tanpa gangguan anak

Teks : Asyikin Aziz   Foto : Ihsan Google
Whatsapp : www.wasap.my/601155174926/bukumagik


Terbaca di facebook, keluhan ibu anak 4 bila bawa anak-anak cod. Ibu cari rezeki dengan meniaga online dari rumah. "Penatlah drive sorang-sorang dengan anak ramai ni. Semua tak reti diam. Sentuh itu, usik ini. Mujur tak eksiden!"

Hero Ai pun sama. Rumah, kereta sama je. Nak lompat nak panjat suka-suka dorang je. Bila berdua ade geng lagi seronok. Sorang bagi arahan, sorang lagi buat. Main sesama sendiri. Memang tak kacau usik gear tapi ganggu jugak. Masa mana? Masa nak tengok cermin belakang, nak tengok sisi.

Tu belum kira part sakat menyakat, usik mengusik. Hero Ai kalau dah masuk bab sakat ni memang tambah riuh. Kalau digeletek Babanya si penggeli, kan bahaya tu. Nak tak nak, bila nak keluar ke mana-mana kena bagi anak behave, main sendiri dan tak ganggu pemanduan.

Tips mudah cara Ai nak bagi anak leka dalam kereta dan tak ganggu fokus pemandu:

 1) Suruh duduk seat belakang. Tak payah pakai seat belt. Budak lasak tak suka seat belt.
 2) Bagi buku magic. Buku ni akan pukau anak² hingga tak mengganggu ibu ayah nak drive.

Aktiviti baru dalam kereta, Belajar dengan buku magik.


Antara kandungan buku magik aka eBook-Ku SE by MommyHana:
✔ Mengenal abjad                           ✔ Mengenal nombor
✔ Mengetahui cara solat                 ✔ Mengetahui cara berwuduk
✔ Mengenal Asmaul Husna            ✔ Mengandungi surah Lazim
✔ Mengandungi lagu kanak-kanak dan banyak lagi.
 ➕ Ada latihan dan sesi soal jawab.



Buku magik ini gajet terbaik anak-anak. Sesuai untuk dihadiahkan kepada anak berusia 6 bulan hingga 9 tahun.

Umur Berapa Boleh Membaca?

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 14/11/2017

Hari ni ada pelajar baru untuk kelas intensif. Belajar Bahasa Melayu. Bakal ke tahun 2 pada Januari nanti. Cantik dan lembut orangnya. Perempuan. Sehingga hari ini, berstatus anak tunggal. Manja dan dimanjakan berlebihan jika dilihat pada gayanya.

Sejujurnya Ai tidak sangka masih ada yang tidak boleh membaca semasa di Tahun 1 di kawasan pinggir bandar ini. Di tempat tinggal Ai sekarang pembangunannya sangat jauh berbeza berbanding di kampung Ai. Tapi dengan kekurangan fasiliti dulu, Ai boleh membaca dengan lancar sejak masih di Tadika Kemas. Begitu juga dengan adik-adik.

Terlintas di fikiran, mungkin pelajar baru Ai hari ini terlalu dimanjakan. Pernah ternampak bapanya yang membawa beg sekolah ketika balik dari sekolah. Malah ada kala didukung keluar dari kereta ke rumah. Lama memegang status anak tunggal menjadikan pelajar ini sedemikian. Seolah tidak pandai berdikari. Tetapi pandai membawa diri dan bijak berbahasa dengan orang lebih dewasa.

Sepatutnya ibu bapa tidak memanjakan anak berlebihan. Ada ketika perlu bertegas juga. Supaya kelak tidak memakan diri. Ini nasihat untuk diri sendiri. Memang kedua-dua hero Ai nampak manja, tapi bonda mereka ini garang orangnya. Antaranya, mainan yang ada di rumah boleh disepahkan. Tapi perlu dikemas sendiri selepas main. Dikutip masuk ke dalam bakul. Simpan di tempat yang dikhaskan.

Mujurnya, pelajar ini minat untuk belajar. Nampak keinginan untuk membaca. Malah bila tamat sesi belajar, masih minta izin untuk terus membaca. Bersama-sama hero Ai yang baru nak mengenal A, B, C. Maka otak Ai ligat mencari cara untuk lebih mencambah minatnya untuk belajar. Syukur menjadi.

P/s: Sifat seseorang kadang-kadang dipengaruhi oleh kedudukan dalam keluarga, sebagai anak tunggal, anak sulung, anak tengah atau anak bongsu. Bagaimana mereka melihat diri semasa dibesarkan.


Isnin, 13 November 2017

Televisyen: Tanpamu Kami Tetap Bahagia

Teks : Asyikin Aziz

Di Facebook, rata-rata friendlist menjadipengulas tidak berbayar pada siaran drama bersiri jam 7 petang. Ai sekadar membaca sahajalah komentar mereka. Ai tidak ikuti drama, berita atau apa sahaja yang disiarkan di tv. Hari ini, kebanyakan rumah ada tv. Tapi tidak rumah Ai.

Dibesarkan di sebuah kampung di pedalaman dengan adik-beradik yang ramai, mak ayah tidak mampu membeli peti televisyen pada tahun 80-an dahulu. Tanpa tv, aktiviti harian kami padat. Macam-macam aktiviti boleh dilakukan bersama. Musim persekolahan, sebelah pagi ke sekolah. Petang kami mengaji Quran di rumah guru. Dahulu mengaji Quran tidak berbayar dengan wang ringgit. Jadi kami sumbangkan tenaga bantu guru Quran. Lepas mengaji kadang kala kami bergotong royong bersihkan kawasan rumah, bakar sampah untuk guru Quran. Jika tidak gotong royong, kami bermain di halaman bersama-sama. Pulang ke ruah hari dah lewat.

Jam 7 petang wajib ada di rumah tidak kira lelakia tau perempuan. Siap sedia tunggu azan Maghrib. Ayah ke surau atau masjid untuk berjemaah. Kami yang di rumah juga disuruh berjemaah.Sementara menanti Isyak, kami mengaji Quran. Abang kakak bertindak sebagai guru memantau bacaan dan tajwid adik-adik. Selesai solat Isyak, masa untuk buka buku sekolah. Siapkan kerja sekolah dan latihan yang diberi. Siap kerja sekolah, masa untuk beradu.

Tanpa tv, apatah lagi siaran berbayar, kami tetap bahagia. Setiap masa dimanfaatkan bersama. Anak-anak kadang leka juga bila sesekali kami ke rumah saudara mara terdekat. Tapi bila di rumah, mereka tahu sesuaikan diri. Mereka punya banyak mainan untuk dimainkan. Malah mereka juga dapat belajar sambil bermain. Iya, mereka belajar berkongsi dan berkerjasama. Termasuk juga belajar dengan eBook-Ku.

Tanpa tv, Ai tidak leka dengan kereonokan duniawi. Banyak yang dapat dimanfaatkan. Masa yang ada terisi dengan bermacam aktiviti. Benar, menjadi surirumah seolah masa 24 jam itu tidak mencukupi. Pandai-pandailah agihkan masa.

Salam Sayang,
Tetap ikuti perkembangan semasa.






eBook-Ku Gajet Istimewa

Teks : Asyikin Aziz   Foto : Ihsan Google
Whatsapp : www.wasap.my/601155174926/bukumagik


Biasanya anak-anak yang terdedah dengan gajet adalah dari ajaran ibu bapa. Gajet biasa yang diberikan adalah telefon bimbit atau tablet. Gajet ini dianggap meyenangkan ibu bapa terutama untuk meredakan tantrum anak. Ini kesalahan besar. Telefon bimbit atau tablet boleh merosakkan IQ anak. Juga menjadikan mereka susah untuk bergaul dengan orang ramai dan sukar bercakap. Namun eBook-Ku SE by Mommy Hana ini sebaliknya. Ia merupakan gajet istimewa untuk anak-anak.

EBook-Ku SE by Mommy Hana sewajarnya dimiliki oleh setiap anak berusia 6 bulan ke 9 tahun. Sangat sesuai dijadikan hadiah hari jadi.


Terbukti berbeza dengan gajet biasa.


Pilih saluran yang betul

Teks : Asyikin Aziz    Foto : Ihsan Google

Diari terbuka 13/11/2017

Hari ni hari Isnin. mungkin bagi sesetengah orang Isnin itu monday blues. Tapi bagi Ai, hari apa pun sama sahaja. Tetap bersemangat untuk menempuh kehidupan, melalui hari baru. Seronok melalui cabaran setiap hari dengan hero yang sedang membesar. Walau ada kalanya tidak tercapai akal betapa mereka semakin hari semakin bijak. Ada sahaja perkara baru yang mereka hidangkan untuk bonda mereka.



Meneliti kumpulan Whatsapp, terjumpa satu pertanya berbaur peribadi. Bila ada yang bertanya, makin panjanglah cerita sebenar dikongsikan. Anda rasa ini saluran yang betul ke untuk berkongsi masalah? Kalau kumpulan Whatsapp itu kumpulan sokongan atau nama lainnya support group In Shaa Allah perkongsian anda selamat. Hanya berlegar dalam kumpulan itu sahaja. Tidak dibawa keluar. Tetapi kumpulan tadi, walaupun tidak dikenali ahli kumpulan, tetap masalah peribadi yang tidak sepatutnya dikongsi secara terbuka.

Inilah masyarakat kita. Lebih rela berkongsi masalah dengan sesiapa sahaja dan mendengar nasihat, Kemudiannya keliru, nasihat mana yang nak diikut sekiranya ada beberapa nasihat berbeza? Alangkah bagusnya jika masalah itu dibawa dan dibincang dengan kaunselor. Masalah anda selamat, tidak dijaja kerana kaunselor mempunyai kod etika yang perlu diikuti. Malah kaunselor tidak memberi nasihat. Hanya membantu menyelesaikan masalah anda dengan berpandu pada teknik-teknik kaunseling.

Kenapa takut untuk berjumpa kaunselor?Kaunselor tidak memberi nasihat. Hanya membantu menyelesaikan masalah klien dan klien sendiri yang membuat keputusan bagaimana nak selesaikan masalahnya.

Ahad, 12 November 2017

Makanan untuk Otak Hebat

Teks : Asyikin Aziz   Foto : Ihsan Google

Hero sulung Ai bakal menyambut ulang tahun kelahiran ke -4 pada 16/11/2017 ini. Awal-awal dah minta nak makan kek. Padahal dia tak tau pun bila tarikh lahirnya. Ai pun tak bercadang nak buat majlis. Cuma makan-makan untuk keluarga sahaja. Lagipun hero sulung ni, jaga diet. Nasi bukan pilihan utama. Tapi dia bukan memilih makan.

Kesukaan hero sulung adalah buah-buahan dan sayur-sayuran. Bila kehabisan stok buah dan sayur di rumah, mulutnya bising membebel. Awal dulu ramai yang menegur sebab dia tak makan nasi. Badannya memang kurus dan kecil. Berat cuma 13kg sahaja. Bagi Ai, asalkan dia sihat OKlah. Teringat masa Ai kecil dulu, keluarga susah. Banyak makan ulam-ulam yang terdapat sekitar rumah. Sayur yang ditaman sendiri. Nugget, burger, sosej mula kenal bila usia meningkat remaja. Jadi, Ai terapkan cara sama untuk anak-anak. Sesekali sahaja makanan begitu diambil.

Hero sulung dihentikan susu formula sejak usia 2 tahun. Susu formula mengakibatkannya dapat eczema. Ini Ai tahu dari FB Dr Suriyakhatun. Rupanya susu formula banyak gula. Walaupun yang dipek  dilabelkan tiada gula tambahan. Sekarang dia seolah ketagihan gula. Tapi semuanya Ai kawal. Tak nak bagi dia makan gula-gula pun, susah juga sebab berjiran. Pasti ada yang menghulur. Masa kenduri pun gula-gula juga diisi dalam goodie bag. Langkah terbaik adalah dengan hadkan pengambilannya.

Sayur pilihan kat rumah Ai ialah bayam, lobak merah, timun, bendi, terung dan kacang buncis. Masa Ai kecil, mak tanam keliling rumah pula timun, bendi, terung, kacang kelisa, kacang panjang, petola dan cili. Lobak merah mak tak tanam. Tapi Ai bagi pada keluarga sebab khasiatnya. Rupanya sayur yang mak bagi kami adik beradik makan dulu, yang ditanam keliling rumah boleh optimumkan keupayaan otak. Ai tahu tentang ini setelah memiliki anak. Patutlah mak dan ayah selalu diangkat ibu bapa contoh di kampung.

Buah-buahan pula  pisang, jambu, betik, jagung dan pastinya ubi yang bermacam jenis. Durian pula buah yang pantang dilihat oleh hero sulung. Hantu! Ini yang Ai biasa makan sejak kecil. Mak tak belikan epal untuk kami. Apatah lagi kiwi dan avocado. Tapi untuk keluarga, Ai belikan saja selagi tidak melebihi bajet. Buah ini juga antara yang diperlukan otak. Dapat yang segar dari ladang lagi bagus.

Salam Sayang,
Optimumkan kecemerlangan anak-anak.




eBook-Ku Gajet Terbaik Kanak-kanak

Teks : Asyikin Aziz   Foto : Ihsan Google
Whatsapp : www.wasap.my/601155174926/bukumagik

Jika buku Fuiyoo untuk pelajar sekolah, buku magik aka eBook-Ku SE dari MommyHana pula untuk kanak-kanak dari usia 6 bulan. Buku magik ini membolehkan anak-anak belajar perkara asas dari sudut agama dan sahsiah. Juga merupakan sistem pembelajaran elektronik yang pertama di Malaysia menggunakan dwi bahasa (Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris). Istimewanya, gajet ini tidak melalaikan. Tidak juga merosakkan mata.
eBook-Ku gajet terbaik kanak-kanak


Antara kandungan eBook-Ku:

  • Mengenal rukun solat
  • Mengenal doa harian
  • Mengenal abjad
  • Mengenal nombor
  • Mengenal warna
  • Mengenal bentuk
  • Mengandungi bacaan Al-Quran
Pastinya gajet ini membantu ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Sangat sesuai dijadikan hadiah dan perlu dimiliki oleh setiap anak kecil. 











Buku Fuiyoo bantu belajar secara santai

Teks : Asyikin Aziz    Foto : Ihsan Google
Whatsapp : www.wasap.my/601155174926/bukufuiyoo

Memang bagus buku Fuiyoo ni. Padat dengan peta minda. Senang nak ulangkaji. Rugi tak memiliki buku Fuiyoo sebab buku ini bukan sahaja menjadi rujukan para pelajar, tetapi juga cikg-cikgu sekolah dan cikgu tuisyen (termasuklah Ai). Ramai yang cari buku Fuiyoo tapi tak jumpa di kedai-kedai buku. Jangan buang masa dan tenaga ke sana sini mencari. Buku Fuiyoo hanya boleh didapati dengan ejen dan dropshipper sahaja.

Kelebihan buku Fuiyoo:
- Belajar secara santai
- Lukisan karikatur menyelesaikan Matematik dan Sains dengan mudah dan kelakar
- Setiap muka surat ada ilustrasi bagi menarik minat terhadap Matematik dan Sains
- Merangkumi topik penting dalam buku teks
- Teknik yang mudah difahami
- Sesuai untuk pelajar sekolah rendah dan menengah
- Sesuai untuk rujukan guru-guru sebagai bahan bantu mengajar.
Buku Fuiyoo Senangnya Sains (Tahun 1-6)

Contoh kandungan dalam buku Fuiyoo Senangnya Matematik (Ting 4-5)


Buku Fuiyoo mudah difahami

Teks : Asyikin Aziz     Foto : Ihsan Google
Whatsapp :www.wasap.my/601155174926/bukufuiyoo

Buku rujukan Fuiyoo Senangnya Sains / Matematik tulisan Kipas Hikmat penuh dengan karikatur. Secara tak langsung menarik minat pelajar untuk belajar. Karikatur yang kelakar. Ini membolehkan pelajar belajar secara santai.



Berikut senarai buku Fuiyoo:
Fuiyoo Senangnya Matematik (Tahun 1-6)
Fuiyoo Senangnya Sains (Tahun 1-6)
Fuiyoo Senangnya Matematik (Tingkatan 1-3)
Fuiyoo Senangnya Sains (Tingkatan 1-3)
Fuiyoo Senangnya Matematik (Tingkatan 4-5)
Fuiyoo Senangnya Matematik Tambahan (Tingkatan 4-5)


Tidak lama lagi buku Fuiyoo untuk subjek Kimia, Fizik dan Biologi pula bakal diterbitkan.


Salam hormat,
Buku Fuiyoo, buku rujukan pilihan terbaik.









Metafizik dan Pembelajaran

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 12/11/2017

Mengajar tuisyen memang tak sesusah cikgi-cikgu mengajar di sekolah. Tuisyen di rumah biasanya seorang pelajar dengan seorang guru. Kalau berkumpulan pun, bilangan peljarnya terhad. Memudahkan pemantauan.

Pelajar tuisyen biasanya memang minat nak belajar. Ini tidak mendatangkan masalah pada guru. Tapi yang dipaksa ibu bapa kerana nak tengok prestasi cemerlang ini sedikit mencabar. Mereka perlu diajar dengan lebih berhemah.

Hari ini Ai mengajar tuisyen intensif. Menariknya, pelajar ini tahu di mana tahap dirinya. Dia pun minat nak belajar. Nampak macam senang, kan? Tapi angka asas dirinya menjadikan dia tidak fokus. Angka asas berdasarkan metafizik. Jadinya, ilmu metafizik juga Ai aplikasikan semasa mengajar tuisyen.



Ada 9 asas diri dalam metafizik. Jadi, ada 9 cara berbeza untuk diplikasikan dengan pelajar. Ini juga boleh membantu pelajar kenal potensi dirinya. Ke mana hala tuju selepas menamatkan pengajian peringkat menengah atas.

Suka Ai kongsikan, metafizik buka ramalan atau tilik nasib. Tapi satu bidang pengajian. Bagaimana pun, lain orang lain pendapat. Cuma kena ingat, ilmu Allah itu maha luas.

Sabtu, 11 November 2017

Buku Rujukan

Teks : Asyikin Aziz
Whatsapp : www.wasap.my/601155174926/bukufuiyoo

Ai mengajar tuisyen waktu malam. Siang hari pelajar dah bersekolah pagi petang. Mana sempat nak bertuisyen. kecuali yang tak belajar di sekolah agama.

Hari Sabtu dan Ahad Ai mengajar penuh 3 sesi. Pagi, petang dan malam. Petang lepas Asar tu free la. Memang Ai tak mengajar waktu tu. Masa untuk Ai layan badan pula. Sesi membakar lemak.

Subjek yang Ai ajar adalah subjek yang mudah. Mudah bagi Ai la. Kalau susah, tak fham takkanlah Ai nak ajar, kan? Sains dan Matematik. Itulah subjek peberet Ai zaman sekolah dulu. Memang kenalah dengan buku yang Ai jual. Buku rujukan sekolah untuk 2 subjek itu.

Pilihan buku yang dijual:
  • Fuiyoo Senanynya Matematik (Tahun 1 - 6)
  • Fuiyoo Senanynya Sains (Tahun 1 - 6)
  • Fuiyoo Senanynya Matematik (Tingkatan 1 - 3)
  • Fuiyoo Senanynya Sains (Tingkatan 1 - 3) 
  • Fuiyoo Senanynya Matematik (Tingkatan 4 - 5)
  • Fuiyoo Senanynya Matematik Tambahan (Tingkatan 4 - 5)

Oh lagi satu buku untuk belajar Bahasa Inggeris. Ini untuk semua. Dari sekolah rendah tahun 1 hingga ke universiti mahupun yang dah bekerja. Yang tak kerja tapi nak naik taraf peguasaan bahasa kedua ni pun boleh.

Buku-buku ni memang Ai rekemen sangat kat ibu bapa untuk jadikan sahabat anakanak. Sebabnya mudah untuk difahami dan diingati. Nanti Ai kongsikan lagi pasal buku ni. Tunggu.....


Salam kasih,
Buku Fuiyoo buku rujukan terbaik.

Kuasa Mulut ke Mulut

Teks : Asyikin Aziz

Bermula dengan kawan-kawan adik sebagai pelajar perintis, pelajar Ai makin bertambah. Begitu juga sekarang. Mulanya hanya beritahu kak Siti jiran sebelah rumah. Ai nak mengajar tuisyen di rumah. Kemudian, bila melayan anak bermain di taman, sembang dengan jiran lain pula. Hasrat ingin mengajar di rumah.

Hanya dengan bererita, rupanya disambut baik oleh jiran. Katanya, dia dah lama mencari guru tuisyendi rumah. Kemudiannya disampaikan pula kepada iran-jiran lain. Makin lama,makin bertambah bilangan pelajar. Semuanya kuasa cerita dari mulut ke mulut. Teknik pemasaran paling berkesan setakat ini bagi Ai.

Memandangkan Ai mengajar di rumah sendiri, bukan mobiliti ke tempat pelajar,maka Ai tidak perlu iklan ke mana-mana medium lain. Ini pun pelajar makin hari makin bertambah.

Salam mesra,
Kena juga guna medium lain untuk jual buku rujukan.

Permulaan yang Tak Disangka

Teks : Asyikin Aziz

Follow cerita Ai akan tahu, Ai mula mengajar tuisyen di rumah lepas bergraduat. Sementara nak dapat kerja. Memulanya Ai tengok kawan-kawan adik datang ke rumah lepas sekolah.  Ingatkan mereka ada study group, rupanya tak. Kawan-kawan adik datang untuk meniru jawapan kerja sekolah adik. Seminggu Ai perhatikan.

Minggu berikutnya, Ai tegur mereka. Kalau meniru, memang jawapan betul. Tapi sampai bila pun tak pandai. Lebih baik belajar.

Daripada bantu mereka siapkan kerja sekolah, mereka pula seronok belajar dengan Ai. Hari-hari datang ke rumah. Siap buat kerja ekolah, merekaminta ajar mana-mana ab yang tak faham.

Bila diajar dalam kumpulan kecil macm ni, mereka nampak lebih seronok belajar. rajin bertanya soalan. Kalau disoal pun mereka berebut nak cuba jawab. Ai lagilah seronoj macam ni. Walaupun mengajar percuma je tanpa bayaran, tapi peljar yang datang tu faham apa yang Ai ajar.

Berbeza dengan sekarang. Kegawatan ekonomi dan banyak komitmen. Selepas dapat MSS, Ai cuba juga cari kerja. Tapi semua yang pergi interview tak bleh tawarkan gaji yang lebih baik dari gaji terakhir Ai. Heheh😉 Ai kan dah bagitahu, menjadi surirumah bukan impian Ai. Makanya Ai pasang kembali niat mengajar. Dengan harapan dapat berbakti.

Ai ingin jadi surirumah yang berduit. Sambil jaga anakkemas rumah tapi boleh jana pendapatan. Tak mengharap duit yang dihulur semata. Mana tahu kalau simpanan sudah banyak boleh punya aset sendiri. Seronok, kan?

Selain itu, niat nak memandaikan bangsa sendiri. Iya, pelajar yang datang belajar dengan Ai semuanya Melayu. Bukan racist, tapi mereka adalaj jiran Ai. Kalau jiran Cina nak Ai ajar anak mereka, Ai OK je. Sedia berkhidmat untuk semua.

Salam mesra,
Cikgu tuisyen cum penjual buku rujukan.

Berbaur Cemburu

Teks Asyikin Aziz

Diari Terbuka 11/11/2017

Cabaran 44 entri dalam masa 20 hari, sekurang-kurangnya 2 entri sehari. Tapi bila Puan Masayu bagitahu dalam group whatsapp ada yang dah berdesup laju meninggalkan yang lain, oh Ai sangat-sangat cemburu. Cemburu sebab Ai tidak mampu nak mengejar. Ini pun banyak lagi yang nak kena touch up bagi nampak cantik menarik dan tertarik.

Rasanya semua pun cemburu kan kalau kita baru belajar merangkak atau bertatih, tapi ada kalangan kita yang bukan saja berjalan, tapi berlari laju. Yang tak cemburu tu, jenis yang tak suka bersaing. Suka dalam zon selesa je. Bukan jenis Ai la begitu.

OK lah, misi nak mengejar ni. Kejar setakat terdaya. Yang pasti akan kucecah garis penamat. Aamiin.

Jumaat, 10 November 2017

Pelajar Tua

Teks : Asyikin Aziz

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Ai budak tua baru belajar,
Tak tahu masukkan gambar tolong ajarkan 😊

Bukan gambar je tak tahu masukkan, tapi banyak lagi nak kena belajar. Ni mengarang buat ayat ni pun masih belajar. Cikgu blog Ai Puan Masayu bagitahu, tulis, publish. Tulis, publish. Tapi Ai buat: tulis, edit, publish. Tu pun rasa macam tak menarik je. Tak ada jiwang-jiwang tangkap lentok punya ayat. Skema. Bosan ke baca penulisan gaya skema Ai ni? Alahai...

Slow-slow Ai belajar ye. Kalau ade peluang Ai buat laju-laju.
Ps: Ni update guna henfon cap ayam tu susah sikit nak masukkan gambar. Nanti mengadap laptop Ai usaha masukkan. Doakan berjaya ye.

Hari ini (17/11/2017) Ai dah tahu masukkan gambar tahu belum tahu masukkan link. Slowly Ai belejar lagi. Jangan bosan ye. Pelajar tua macam ni lah. Dengan komitmen banyak, ken pandai curi masa nak belajar.

Salam ceria😃,
Belajar dan terus belajar.

Hero sakit perut vs Metafizik

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 10/11/2017

Hero cilik mengadu sakit perut. Masuk bilik air dah tercirit sebelum duduk di mangkuk tandas. Menangislah dia kegelian. Cepat-cepat datang bersihkan dan dudukkan ke mangkuk tandas.

Inilah hero cilik yang perasan hensem!

Keluar dari bilik air, ingatkan dah OK. Cuma sapu minyak serai. Tak panas dan bau wangi. Merengek minta gosok perut. Layankan sajalah. Hero sulung? Hmmm pantang gril tak berkunci, lesap. Main dengan abang dan kakak, katanya. Selalunya gril berkunci. Tapi tadi lepas jemur baju, lupa nak manggakan.

Budak manja tu sekali lagi mengadu perut sakit. Tepuk-tepuk je, bunyi macam kembung. Hairan juga, macam mane boleh jadi? Kat kampung kalau kembung mak suruh tuam perut. Tapi tungku tak ade. Hehe tak panik. Ringkas mudah lagi senang, Ai isi air panas dalam botol stok susu si cilik ni. Guna tuala kecik untuk bungkus. Rasa suam-suam tu, tekap kat perut si cilik. Eh, dia suka pulak. Macam tak pernah kena tuam gayanya. Yelah, dulu-dulu tuam masa masih bayi. Mana mampu nak ingat. Lagipun, keupayaan mengingat bermula seawal usia 4 tahun. Tapi anak-anak generasi sekarang yang makin bijak mungkin lebih awal?

Sebelah petang, sembang dengan jiran. Bercerita tentang kaedah penomboran yang boleh kenal sifat dan keupayaan diri. Kaedah metafizik. Biasa dengar/baca tentang kaedah ni?

Tadi bersembang ringkas saje. Biasalah hidup berjiran, kan? Jiran minat nak belajar. InsyaAllah ada ruang kena selit kelas ajar metafizik. Belajar asas metafizik percuma sahaja. Nak belajar lebih lanjut tu biasanya ada mahar. Ai pun masih belajar metafizik ni. Peringkat tinggi. Tapi belajar secara online je. Tak perlu keluar rumah. Sambil kemas rumah, layan hero dan update mukabuku 😀

Maaflah ye kalau rase Ai ni syok sendiri. Ai masih baru menulis di ruangan terbuka. Masih mencari identiti penulisan. Teguran dan komen pastilah diterima. Masih belajar. Mana tak tahu Ai belajar. Dah tahu Ai mengajar dan berkongsi.

Salam hormat😊,
Cikgu tuisyen di rumah cum penjual buku pendidikan.

CBS Shah Alam, peluang menimba pengalaman

Teks : Asyikin Aziz

Nekad nak ubah kewangan keluarga, Ai dan suami berpakat pilih produk makanan untuk diniagakan. Alasannya mudah. Makanan senang dijual. Macam mana situasi pun, orang akan cari. Orang makan hari-hari. Kemudiannya mencari pembekal. Sebab duit modal tak banyak, kami pilih pembekal yang tawarkan consignment. Alhamdulillah Allah mudahkan proses ni.

Produk pertama kami dapat adalah makanan sunnah. Ada kekacang, kismis, buah tin, aprikot dan beberapa jenis lagi yang dipotong kecik-kecik. Dipek dalam bekas 4 segi. Pembungkusan biasa je. Cuma ada label produk. Mereka pun masih baru di pasaran masa tu.

Produk kedua adalah sambal. Ada 6 jenis sambal semuanya termasuk sambal hitam Pahang dan sambal goreng Jawa. Nama sambal-sambal ni memang mengancam. Marketing bagus memang cepat licin stok.

Produk ketiga, keropok amplang dari Sabah. Keropok memang sedap, rangup dan terasa udangnya. Tapi sayang, pembekal salah pilih jenis pembungkusan. Keropok jadi cepat lemau. Hanya seminggu je bertahan. Sayang seribu kali sayang. Tapi kami tak perlu bayar apa-apa sebab kesilapan teknikal dari pembekal.

Dah ada barang-barang nak diniagakan, cari tapak pula. Ada 2 pilihan. Kedua-duanya konsep carboot. Pertama, dekat dengan rumah tapi mula sejak awal pagi hingga jam 12 tengahari. Kedua, jauh dari rumah mula jam 4 petang hingga 11 malam, kawasan tumpuan ramai. Ada kawan meniaga setiap minggu. Pilihan kedua diambil. Carboot di Tesco Shah Alam Seksyen 13. Bersebelahan dengan MSU.

Setiap kali berniaga, pasti ada jualan walaupun sedikit. Jiran sebelah kami ada yang langsung tiada jualan sepanjang carboot tu. Ini membakar semangat. Lagi seronok Ai menarik perhatian pengunjung singgah ke boot kami. Sampel disediakan. Pengunjung yang datang boleh merasa sambal sebelum buat pilihan. Biasanya, lepas sampel dicuba, pasti wang bertukar tangan. Seronok.Dapat duit tunai.

Malangnya tak lama Ai meniaga di carboot. Produk dah bertukar. Carboot hanya untuk buat pemasaran sahaja. Produk sekarang adalah pendidikan dan buku. Bukan penulis buku, cuma penjual buku pendidikan.

Salam Mesra😊,
Cikgu tuisyen cum penjual buku pendidikan

Cikgu? Last resort katanya

Teks : Asyikin Aziz

Lepas bergraduat dulu, mana-mana sahabat Ai tidak dapat gred S41 dalam kerajaan, ramai yang memohon KPLI. Memilih haluan menjadi guru. Yang bernasib baik, dapat jadi Guru Bimbingan dan Kaunseling. Ramai juga yang jadi guru pra sekolah dan guru pemulihan. Bagaimana pun, mereka masih dapat praktik ilmu kaunseling yang dipelajari.

Ai? Langsung tidak memohon KPLI. Bukan tak minat mengajar. Tapi takut dilabel 'dari tak dapat kerja baik jadi cikgu'. Sedangkan tak ada jiwa mendidik. Ai ingin lari dari dituduh sedemikian. Percuma kena marah dengan dengan pakcik Ai. Betapa dia sanggup membantu kalau Ai ingin jadi cikgu.

Ai jawab, kalau rezeki jadi cikgu mungkin di sekolah swasta. Jadi cikgu di sekolah swasta tak akan dituduh begitu. Sebab sekolah swasta dengan sekolah kerajaan pastilah penilaian berbeza. Bukan juga soal gaji yang Ai fikirkan tapi kepuasan bekerja. Juga bebanan kerja. Seingat Ai, cuma sekali saja hantar resume ke sekolah swasta. Mentah-mentah ditolak kerana tiada pengalaman dalam bidang pendidikan. Mana tak nya, habis belajar Ai mengajar tuisyen pada budak-budak kampung. Tidak berdaftar, tiada nama syarikat untuk diletak dalam resume. Mengajar kerana minat. Bayaran yang diterima? Oh, sangat lumayan. Mengajar secara percuma sahaja. Sementara menunggu panggilan kerja. Ada juga ibu bapa yang membayar. Kerana melihat peningkatan akademik anak mereka. Di kampung Ai masih ada ibu bapa yang tidak pentingkan akademik. Cukup tahu baca dan tulis OKlah, asalkan bijak mencari wang.

Pernah memohon kerja di tadika yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar juga tidak diterima. Alasannya gaji mereka tawarkan lebih rendah dari gaji Ai sebelum itu. Kalaulah mereka tahu Ai memohon kerana minat dan kepakaran, pasti diterima😊. Perasan bagus betullah Ai ni.

Yakin saja Ai mengaku pakar mengajar, kan? Makin kukuh keyakinan itu lepas belajar asas metafizik. Ai ada pola yang mempunyai kekuatan pada suara. Sesuai sebagai guru, jurujual dan membuat pemasaran. Bergabung pula dengan kebolehan memberi ceramah atau syarahan. Maka, yang terbaik adalah dalam bidang pendidikan. Memberi dan berkongsi ilmu. Andai Ai jadi konsultan latihan, agaknya ada ke yang sudi jemput Ai bagi ceramah?

Blog ini juga Ai jadikan medium berkongsi. Hasil dari pengalaman, pemerhatian dan pembacaan. Jadi, perkongsian di sini bukan untuk menunjuk Ai pandai, tapi berusaha memandaikan diri. Bukan yang terbaik tapi berusaha menjadi lebih baik. Bukan hebat tetapi berusaha menghebatkan diri.

Salam hormat,
Ai akan terus belajar dan berkongsi.

Khamis, 9 November 2017

Rezeki tak diduga

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 9/11/2017
 Kak Siti : Hah, Syikin ni akak nak offer kerja.
Ai : Kerja? Kerja ape tu?
Kak Siti : Tadi masa akak pergi depan tu, owner tadika tanya Fatin. Nak offer dia kerja. Fatin kan belum habis belajar. Pastu akak teringat Shikin boleh mengajar. Akak cadang Shikin tadi.
Ai : Oh, ingat kerja ape tadi.
Kak Siti : Shikin pergilah kat tadika tu. Akak dah bagitahu dah tadi.
Ai : Start bila tu?
Kak Siti : Tahun depan. Bolehla. Kerja pun sampai pukul 1 tengah hari je. Adam dah sekolah kan? Afif ni boleh bawa. Dia dah 3 tahun kan tahun depan?
Ai : Haah, ikut tahun kira 3 tahunla. Tapi kira macam mane kalau bawak dia?
Kak Siti : Tu nanti tanya kat sana lah. Boleh runding. Bolehla Kin, walaupun gaji kecik. Dari duduk rumah je. Tak ganggu jadual mengajar tuisyen.

Perbualan siang tadi dengan Kak Siti, jiran sebelah rumah. Offer kerja mengajar kat tadika berdekatan rumah. Rezeki datang tanpa disangka. Sebelum ni Ai pernah mohon kerja di tadika. Masa anak sulung masih kecik. Tapi tak dapat. Katanya sebab gaji sebelum tu besar. Tak sepadan dengan gaji yang tadika tu mampu offer. Tapi kali ni, rezeki datang bergolek. Haruskah Ai terima atau perlukah Ai lupakah kemahuan untuk berbakti pada nusa bangsa?

Betullah kan, dulu minta kerja cikgu tadika tapi tak dapat sebab Allah nak bagi yang lagi baik. 2 Minggu lepas tu dapat kerja kat ofis. Bolehlah sikit sebanyak apply ilmu yang belajar kat U dulu. Gaji pun dah tentu lebih baik. Sekarang, dapat rezeki kerja tadika tanpa mohon. Hanya direkemen oleh jiran.

Dulu belum masa untuk kerja begini. Sekarang baru sesuai. Agaknya, begitulah kan? Kerja sambil jaga anak sendiri depan mata. Hero sulung ada di sebelah dengar perbualan kami. Laju dia cakap, "Cepatlah bonda kita pergi sekolah. Cikgu dah panggil tu." Dia yang super excited nak ke sekolah. Harapnya, bila tiba masa ke sekolah nanti keinginan nak ke sekolah tak pudar. Walau sekadar untuk bermain dan berkawan.




Semburan Kabus dan Trauma

Teks : Asyikin Aziz Diari terbuka 30/11/2107 Lewat diari ini dapat dinukilkan di sini. Ralat sangat. Tapi sebab badan sakit-sakit, maka ...