Rabu, 15 November 2017

Kalau rezeki

Teks : Asyikin Aziz  Foto: Whatsapp

Diari terbuka 15/11/2017

Hari ni dari pagi cuba mencari idea untuk dimuatkan ke blog ini. Kerenah hero kesayangan tiada yang menarik untuk dikongsikan. Menu yang dimasak untuk keluarga juga biasa-biasa. Nak dicerita rutin harian, alah sama aje dengan ibu-ibu yang lain. Tiada yang menarik sangat hari ini.

Oh, masa pelajar tuisyen datang tadi ada seorang budak datang tanya. Boleh ke dia nak belajar tuisyen juga. Agak-agak apa yang Ai jawab? Ai pernah mengajar kat kampung dulu, kawan-kawan adik. Ade yang datang belajar dengan Ai dengan gembiranya. Tapi ibu bapa dia tak izinkan dia datang belajar. Padahal masa tu, Ai langsung tak ada minta bayaran pun. Yang membayar pun bukan Ai yang letak harga. Mereka bagi seikhlas hati.

Dah tahu ape yang Ai jawab? Ya Ai tanya ibunya kat mana? Rumah yang mana satu. Ai tak nak suka-suka ajar anak orang lagi. Cukuplah dengan pengalaman dulu. Walaupun keluarga pelajar tu tak datang dan marahkan Ai, tapi Ai rasa tak seronok.

Kalau betul budak tu nak belajar dan keluarganya izinkan, pasti ibunya datang jumpa Ai, kan? Kita tunggu sahajalah. Kalau ada rezeki Ai dengannya, adalah. Ai bukan boleh nak ajar ramai-ramai sangat. Nak juga kena melayan kerenah hero yang lasak juga.

P/s: Bawah ni Ai kongsikan cara peluk anak yang Ai dapat dari kumpulan whatsapp. Moga bermanfaat. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semburan Kabus dan Trauma

Teks : Asyikin Aziz Diari terbuka 30/11/2107 Lewat diari ini dapat dinukilkan di sini. Ralat sangat. Tapi sebab badan sakit-sakit, maka ...