Selasa, 21 November 2017

Teruslah Belajar

Teks : Asyikin Aziz

Diari terbuka 21/11/2017

Hari ni, Ai baru pertama kali menjejak dobi layan diri. Jangan gelakkan Ai. Ni pengalaman baru bagi Ai. Walaupun perkara biasa bagi semua. Dah lama nak pergi tapi ada je halangan. Selain tu, dok terfikir juga, pandai ke Ai guna? Maklumlah tak pernah guna. Dalam hati berdoa, adalah yang sudi tolong. Hehehe😁 Dah sampai kat sana, sederet tu je ada 4 kedai dobi layan diri. Ai tak memilih pun. Harganya sama sahaja.

Sebagai orang yang tak pernah ke tempat begini, Ai baca je maklumat yang ada di dinding kedai dobi tu. Nak tanya orang takde orang. Jadinya, belajar sendiri. Ai dah masukkan dalam mesin dan ikut panduan yang diberi. Nasib menjadi. Lepas tu baru ada orang lain masuk. Ai perhatikan pulak caranya. Oh, sama je dengan cara Ai buat. Kiranya betullah. Dah tahu caranya, Ai masukkan lagi dalam mesin kedua. Banyaknya basuh? Eh, Ai basuh toto. Bukan basuh baju pun. 4 toto Ai bawa. Banyakkan? Nak basuh sendiri mesin basuh kat rumah kecik je. Lagi pun takde tempat nak jemur. Basuh, keringkan nanti balik rumah boleh terus kemas. Tak serabut mata tengok.

Bagi Ai, walaupun kecil je belajar hari ni, tapi tetaplah belajar. Banyak benda yang kita tidak tahu. Kalau diikutkan, setiap hari kita boleh belajar perkara baru. Masa bersembang dengan jiran, mungkin ada ilmu yang diselitkan. Masa melayan kerenah anak, ada perkara baru tentang penjagaan anak yang kita baru belajar. Buka perlu belajar formal semata-mata.

Kisah ke kedai dobi layan diri je pun, tapi berjela Ai bebel. Takpe, bebelan Ai ni boleh buat semua senyum. Kan? Ha...😄

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semburan Kabus dan Trauma

Teks : Asyikin Aziz Diari terbuka 30/11/2107 Lewat diari ini dapat dinukilkan di sini. Ralat sangat. Tapi sebab badan sakit-sakit, maka ...