Rabu, 15 November 2017

Impian : Dulu vs Sekarang

Teks  : Asyikin Aziz

Setiap orang ada impian.Mustahil kalau kata tak ada cita-cita, tak ada impian. Mesti ada. Masa sekolah rendah, cikgu mesti tanya besar nanti nak jadi apa? Darjah 1 Ai jawab nak jadi cikgu. Sebab seronok tengok cikgu mengajar. Lagi pun, tak tahu ape pekerjaan lain. Budak kampunglah katakan.

Besar sikit, cita-cita pun berubah. Nak Jadi doktor gigi. Ini pengaruh dari majalah. Ada kisah doktor gigi. Kerjanya tak seteruk doktor yang biasa jumpa kat hospital. Lepas tu rasa macam seronok ada gelaran doktor kat depan nama. Masa tu fikir seronok je. Tak fikir pun nak dapat tu bukan senang.

Masa berlalu, cita-cita dan impian pun berubah. Sama macam status dan bentuk badan juga. Yang kekal tak berubah tu, tahniah. Ai, yang sama cuma cita-cita nak belajar setinggi yang boleh. MAsih tak berubah. Malah keinginan makin meluap-luap bila tengok kawan-kawan bergraduat seminggu dua ni. Sebelum ni hampir-hampir register untuk sambung master. Tapi belum diizinkan Allah agaknya. Tak jadi register.

Andai ditakdirkan dalam waktu terdekat ada yang nak taja Ai belajar, mungkin pilih bidang psikologi kanak-kanak, pengkhususan anak istimewa. Ai nak cabar diri. Anak istimewa memang istimewa di hati Ai. Ai jatuh cinta dengan mereka. Kagum dengan ibu bapa yang ada anak ini. Ai belum tentu dapat tabah dan sabar melayan kerenah anak ini.

Selain itu, Ai berhasrat ingin menjejak kaki ke tanah suci dengan mak ayah. Bersama-sama, sama ada umrah atau haji. Menggunakan duit simpanan Ai sendiri. Ai tak mampu mewahkan mak ayah, jadi Ai ingin beri hadiah yang Ai pasti mak ayah tak akan tolak. Bagi orang kampung, dapat pergi sekali pun cukuplah. Tapi kalau rezeki datang sekali lagi, pasti tak ditolak. Mohon doakan impian ini dapat Ai capai. Doakan betul-betul ya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semburan Kabus dan Trauma

Teks : Asyikin Aziz Diari terbuka 30/11/2107 Lewat diari ini dapat dinukilkan di sini. Ralat sangat. Tapi sebab badan sakit-sakit, maka ...